Страница 1 от 2

Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 14 Яну 2014, 22:02
от GPower
Изображение

iPad Air е новата технологична джаджа на Apple, която всеки заклет фен на компанията иска. Цената на суперлекия таблет е същата като тази на предишното поколение.

В България устройството може да бъде закупено само от няколко официални риселъри на Apple, които компанията следи и оборудва. Те включват iStyle, Техномаркет, Технополис, НовМак и други. В нашия случай не е интересна цената, а гаранционният срок, който тези фирми предлагат на своите потребители.

Технополис — 12-месечна „стандартна“ гаранция

Техномаркет — 12-месечна „стандартна“ гаранция

iStyle — 24-месечна гаранция

НовМак — 12-месечна „стандартна“ гаранция

Нека разгледаме понятието „стандартна“ и какво разбират българските търговци под това. Повечето продукти в интернет сайтовете на тези фирми пристигат с 24-месечна гаранция, а само iPad Air се предлага с въпросната стандартна 12-месечна гаранция. Изключение прави смартфонът Apple iPhone, който пристига с 24-месечна гаранция, както изисква законът.

Какво означава „стандартна“ гаранция в Европейския съюз и какво означава в САЩ?

ЕС задължава всички търговци да предлагат минимум 24 месеца гаранционен срок за обслужване на дефектни стоки. САЩ пък задължава този срок да е минимум 12 месеца. Следователно продуктите на Apple в САЩ пристигат с едногодишна, а в Европа – с двугодишна гаранция. Нека не забравяме, че американската компания се опита да пробута 12-месечна гаранция в Италия и да кара потребителите да купуват допълнителна платена гаранция Apple Care, след което беше глобена от властите.

Законът за защита на потребителите е ясен и недвусмислен:

Чл. 115. (1) Потребителят може да упражни правото си по този раздел в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока.

(2) Срокът по ал. 1 спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора.

(3) Упражняването на правото на потребителя по ал. 1 не е обвързано с никакъв друг срок за предявяване на иск, различен от срока по ал. 1.“



Чл. 119. (Изм. – ДВ, бр. 18 от 2011 г.) (1) Заявлението за предоставяне на търговска гаранция съдържа задължително информация за:

1. правата на потребителите, произтичащи от гаранцията по чл. 112 – 115, и посочва ясно, че търговската гаранция не оказва влияние върху правата на потребителите, произтичащи от гаранцията по чл. 112 – 115, и по-точно, че независимо от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на потребителската стока с договора за продажба съгласно гаранцията по чл. 112 – 115;

От сайта на Apple също разбираме, че всеки търговец е длъжен да предложи 24-месечна гаранция според изискванията на ЕС, като Apple предлага отделна 12-месечна интернационална гаранция.

Изображение
СНИМКА: APPLE

От сайта на Европейската комисия europa.eu разбираме, че:

„в която и страна от ЕС да пазарувате, разполагате с две години, за да поискате те да бъдат поправени или заменени, ако се окаже, че са дефектни или не отговарят на рекламата. Ако даден продукт не може да бъде поправен или заменен в разумен срок или без това да ви причинява неудобство, можете да поискате връщане на парите или отстъпка в цената.

Двегодишният период на гаранция започва от момента на доставка на стоките, като вие трябва да информирате продавача за дефекта в рамките на два месеца след откриването му.“



„Магазините често ви предлагат гаранция, която е включена в цената на продукта или се заплаща допълнително. Това не замества минималната двегодишна гаранция, която имате.“

Сега въпросът е защо някои търговци предлагат „стандартна“ гаранция за продуктите на Apple? Възможно ли е търговците да внасят продукта директно от САЩ и да разчитат на епълската гаранция? Защо пренебрегват факта, че допълнителната или гаранция от производителя не замества минималната двугодишна гаранция на територията на ЕС?

Източници: europa.eu, NovMac.com, applebg.net, Tehnopolis.bg, Tehnomarket.bg, Закон за защита на потребителите

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 15 Яну 2014, 01:01
от gogo68
По закон, всяка една техника, на територията на България е с 2 години гаранция! Всички, които предлагат по-малка гаранция, би трябвало да подлежат на санкции! L-)

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 15 Яну 2014, 19:05
от Dell
Не знам как реши,че е 12 месеца гаранцията. Купих си iPad Air от Технополис с 24 месеца гаранция.
Проверете преди да пишете глупости!

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 15 Яну 2014, 20:08
от beaver
Моят iPad mini е от техномаркет и е с 1 година гаранция!

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 15 Яну 2014, 23:48
от mirki4a
Надявам се да не ми се налага да ползвам моята гаранция на 5-цата, но и тя е 1 година (Техномаркет).

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 16 Яну 2014, 00:15
от Alxx
Една, щото сте балами. Четете ЗЗП ;)

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 16 Яну 2014, 11:38
от niksan76
Гаранцията от Технополис е към Криейтив-център. Интересно ми е тази от iStyle към кого е?

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 16 Яну 2014, 19:35
от Alxx
Гаранцията е САМО от търговеца от който е купена стоката. Пак ви казвам да четете ЗЗП, за да не сте като овце в кланица после.

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Яну 2014, 15:10
от niksan76
Просто не се изразих правилно. Гаранцията е от търговеца и ние влизаме в реални взаимоотношения само с него. Криейтив Център е сервиза, ясно. Мисълта ми беше дали същия изпълнява и сервизна дейност на продуктите закупени от iStyle?

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Яну 2014, 03:17
от mirki4a
Тази на Техномаркета също е към Creative Center

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Ное 2014, 13:40
от existenz55
При търсене на гаранция се предава продукта на фирмата/магазина от който сте го купили. От там нататък кой сервиз ползват не ви интересува. Гаранцията е 2 години и са задължени по закон да я спазват (от технополис или техномаркет имам някаква техника на която пишеше 1 година и по надолу в условията пишеше "Претенции ще се решават по законите на Република България" или нещо от сорта беше). По закон е 2 години и за това са длъжни да ви дадат 2 години.

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Ное 2014, 16:00
от gopeto_86
"в която и страна от ЕС да пазарувате, разполагате с две години, за да поискате те да бъдат поправени или заменени, ако се окаже, че са дефектни или не отговарят на рекламата. Ако даден продукт не може да бъде поправен или заменен в разумен срок или без това да ви причинява неудобство, можете да поискате връщане на парите или отстъпка в цената."

От това да разбирам ли,че...iPhone 6-та,която си купих от магазин на Аpple в UK е с 2 години гаранция? ?:-/

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Ное 2014, 18:58
от gogo68
Не! L-)

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Ное 2014, 21:03
от Krastanov
Преди два месеца имам закупен iMac от техномаркет.С големи букви на първа страница си пише че гаранцията е една година, на последната обаче се уточнява че тази една година е към креатив център, а останалата една година се поема от търговеца и при проблем той преценявал къде и как да бъде отремонтирана машината.Та с две думи ако се развали на 13 тият месец ще трябва да се разправям с техномаркет, а те къде и как ще го оправят си нямам и на идея.

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 17 Ное 2014, 23:09
от Alxx
Ти и преди 13-тия нямаш работа в Криейтив, не е твое задължение да го носиш там.

П.П. Гаранцията не е "към", а "от". По смисъла на ЗЗП, няма "гаранцията е към..." - в закона недвусмислено пише, че е задължение на търговеца който ви е продал стоката.

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 11:11
от gopeto_86
gogo68 написа:Не! L-)
Защо не? Нали закона е за целият ЕС и по силата му, търговеца е длъжен да даде 2 години гаранция. Apple са производител и те дават 1г гаранция,но търговците в ЕС са длъжни да дават 2г. ?:-/

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 12:45
от Alxx
Сам си отговорил, прочети си собственото изречение на глас.
Apple са производител и те дават гаранция

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 16:16
от gopeto_86
Alxx написа:Сам си отговорил, прочети си собственото изречение на глас.
Apple са производител и те дават гаранция
Аз от завода на Apple ли го купувам,или oт търговската мрежа на Apple в UK, т.е. от търговец? Касовата ми бележка не е пред мен, но предполагам пише Apple UK ltd или нещо от сорта,която фирма не е производител,а изпълнява само търговска дейност на територията на UK ;)

За да ти помогна да си отговориш на този въпрос, ти пускам цитат от ЗЗП:
"Чл. 104. (1) Продавач е всяко физическо или юридическо лице, което в рамките на своята професионална или търговска дейност и въз основа на договор за продажба продава потребителски стоки."

Ето и цитат от сайта на Apple UK:
"Under UK consumer law, consumers may choose to have defective goods or goods which do not conform with the contract sale either repaired or replaced free of charge. If a repair or replacement is not possible, would impose a disproportionate burden on the seller, or could not be performed in a reasonable time and without significant inconvenience to the consumer, the consumer may choose either to have the price reduced or to withdraw from the contract by returning the product in exchange for a full refund. A consumer is also entitled to withdraw from the contract by returning the product in exchange for a full refund if the consumer rejects the goods within a reasonable period of time. The primary responsibility to provide a remedy is on the seller, which would be Apple if the goods were purchased from the Apple Online Store or an Apple Retail Store. If the goods were purchased from a third party reseller of Apple products, the primary responsibility to provide a remedy will lie with the reseller. For goods purchased in England or Wales, these rights expire six years from delivery of the goods. For goods purchased in Scotland, these rights expire five years from delivery of the goods. A claim under UK consumer law may be made subject to the defect being present at the time of purchase." http://www.apple.com/uk/legal/statutory-warranty/

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 17:16
от gopeto_86
"Under consumer law in the UK, consumers are entitled to a free of charge repair or replacement, discount or refund by the seller, of defective goods or goods which do not conform with the contract of sale. For goods purchased in England or Wales, these rights expire six years from delivery of the goods and for goods purchased in Scotland, these rights expire five years from delivery of the goods."

От 2години отидохме на 6 :)) Това е цитат от официалният сайт на Apple UK http://www.apple.com/uk/legal/statutory-warranty/
Моля някой по-запознат да каже как го тълкува това ?:-/

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 17:46
от Alxx
A claim under UK consumer law may be made subject to the defect being present at the time of purchase
Гледам, светнат си. Хайде тогава си дай зор и научи разликата между "гаранция за функционалност"(потребителска гаранция) и "гаранция за съответствие".

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 18 Ное 2014, 18:05
от gopeto_86
Alxx написа:
A claim under UK consumer law may be made subject to the defect being present at the time of purchase
Гледам, светнат си. Хайде тогава си дай зор и научи разликата между "гаранция за функционалност"(потребителска гаранция) и "гаранция за съответствие".
Аз ако бях "светнат",нямаше да се занимавам с теб и да ти отговарям на заядливите коментарчета! Нито в ЗЗП,нито на сайта виждам някой да прави това разграничение на гаранции,което ти правиш. Така,че... ако не смяташ да ни ПРОСВЕТЛЯВАШ, по-добре прескочи постовете ми и не коментирай. Пиша тук,за да разбера (науча) нещо,а не за да изпадам в заядливи коментарчета.

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 19 Ное 2014, 00:44
от Alxx
Нещо се обърка. Не се заяждам, а отбелязвам. Понеже пускаш цитати, явно е с цел, ама на мен ми убягна. Разграничението го има в законите и иска съвсем малко зор да се прочете. Ето, по повод едната година: Епъл ти продават стоката като производител, не като търговец. Европейското им дружество е регистрирано в Ирландия, като производител на потребителска електроника и е 100% собственост на Apple Inc USA. Сега схвана защо гаранцията от тях е една година, да?

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 19 Ное 2014, 16:37
от gopeto_86
Alxx написа:Нещо се обърка. Не се заяждам, а отбелязвам. Понеже пускаш цитати, явно е с цел, ама на мен ми убягна. Разграничението го има в законите и иска съвсем малко зор да се прочете. Ето, по повод едната година: Епъл ти продават стоката като производител, не като търговец. Европейското им дружество е регистрирано в Ирландия, като производител на потребителска електроника и е 100% собственост на Apple Inc USA. Сега схвана защо гаранцията от тях е една година, да?
Така.... Пускам цитати на неща по темата и такива,които считам за съществени и неясни за мен. Тяхната цел е някой,който е на ясно, да ми поясни,а не да ми отговаря с недомлъвки и остроумие.

До колкото примерът,който ми даде...радвам се,че започваш да отговаряш ясно и обосновано ;) Снощи си погледнах касовата бележка и на нея пише под фирма продавач- Apple Retail Store UK . Името на фирмата и това,че те извършват търговска дейност(продажба), продължава да ме кара да мисля,че няма как да не бъдат и търговец,т.е. да бъдат задължени да дават 2г гаранция (миналната за ЕС по ЗЗП).

Как ще коментираш случката,която GPower описа в първият пост (тази в Италия) и публикацията от сайта на Apple,която постнах в по-горният ми пост?

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 19 Ное 2014, 22:57
от Alxx
В случая са производител, който "търгува" собствените стоки. Не е приложимо, питай юрист. В Италия се напъват по същата схема, но Епъл нямат производствена регистрация там и казусът е спорен или не толкова, защото все пак заводът за компове в Ирладия е на територията на ЕС. И, друго - споменах за гаранция за функционалност и гаранция за съответствие, разликата е бая ;)

Виж сега, речникът ми е заядлив на първо четене, но винаги в изказа съдържа жокер, който евентуално би те стимулирал да прочетеш нещо от първа ръка, а не някой форумен капацитет като мен да ти го казва и ти да го приемаш на сляпо за чиста монета, чаткаш?

Re: Защо Технополис и Техномаркет предлагат по-малка гаранция

Публикувано на: 20 Ное 2014, 10:05
от gopeto_86
Alxx написа:В случая са производител, който "търгува" собствените стоки. Не е приложимо, питай юрист. В Италия се напъват по същата схема, но Епъл нямат производствена регистрация там и казусът е спорен или не толкова, защото все пак заводът за компове в Ирладия е на територията на ЕС. И, друго - споменах за гаранция за функционалност и гаранция за съответствие, разликата е бая ;)

Виж сега, речникът ми е заядлив на първо четене, но винаги в изказа съдържа жокер, който евентуално би те стимулирал да прочетеш нещо от първа ръка, а не някой форумен капацитет като мен да ти го казва и ти да го приемаш на сляпо за чиста монета, чаткаш?
Така е,постоянно ме подтикваш да се ровя и да търся нови неща по темата. В един форум намерих описана подмяна на Айфон след 1та година,затова я поствам,за да коментираш ;)

"I had read this thread previously while researching the issue of consumer law in the UK/EU and Apple's obligations, so I thought I'd update the thread for those interested. Skip to the bottom for one sentence version!

I bought my iPhone 5 direct from Apple in October '12. I had one warranty replacement shortly after purchase of the device in December '12, and the device has been fine ever since - until the sleep button began to stop working a few weeks ago, approx. 4 months after the Apple 1-year limited warranty had expired.

I decided to send an e-mail off to the representative who helped me with the 1st warranty replacement. He told me he was no longer an iOS senior advisor and changed roles, so he gave me the information below.
Quote:
Originally Posted by iOS Advisor
I have however spoke to some of my colleagues in our iOS Support and have been advised that to initiate a Consumer Law claim you only need to contact the support line and inform them of this, they will then escalate you to a senior iOS advisor in order to go through the claim process with you as your device was purchased directly from Apple.
So I did just that, mentioned consumer law on the phone, the case was escalated to a senior advisor and he booked a Genuis bar appointment for me 4 days later, this morning. He said they may replace the phone in-store after diagnostics, but if not, he would arrange a replacement himself - and is phoning me back on Monday to check situation.

I went in to the Apple store this morning, and within about 15 minutes I had a new replacement iPhone 5 in my hand (prod. date 12/13). It was a surprisingly pain-free experience, and while I was waiting in the store, I heard another rep talking to a customer about consumer law also. So it looks like they're very much abiding by it.

Of course, if you bought the phone via a network operator then you would have to go through them once the 1-year warranty expires to initiate a consumer law claim as it's the responsibility of the seller, not the manufacturer. In my case, Apple were both. Unfortunately though, I doubt the procedure is half as easy with a network operator, as from my experience they do everything not to pay out/replace anything F.O.C.

Last point was that my original device was in relatively good condition, and the senior advisor on the phone did ask me about the condition of the device (specifically if it had a cracked screen) so I can't imagine they'd replace a phone out of warranty with other damage present.

So long story short - nearly 16 months after purchasing my iPhone, I now have a brand new device in my hand thanks to consumer law and Apple."

линк към форума:http: //forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=25723971

П.П. Подобни ситуации са описани в много форуми и навсякъде пишат,че след като е взет от Apple Retail Store,телефоните им са били ремонтирани или подменени именно заради закона в ЕС.

От всичко прочетено из статии и форуми разбирам,че основният проблем с Apple е бил,че са подвеждали клиентите си с 1г гаранция, за да си купуват Apple Care+,като никъде не са опоменавали какво гласи закона. Сега обаче тази информация я има на сайта им и....по случките които прочетох...ако си го купил от Apple Retail Store...не ти отказват сервизиране в рамките на 2те години,но ако си го взел от друго място...си измиват ръцете с това,че гаранцията се носи от търговеца продал ти устройството.