08.04.2009 г.

Он-лайн гигантите от Amazon отправиха много сериозна заявка за водачество в бизнеса с легалното сваляне на музика от интернет. Те свалиха драстично цената на голям брой от най-популярните песни във формат mp3, като сега те струват едва 29 пенита. В сравнение цените на снабдителите на iPhone от iTunes са 59, 79 и 99 пенита.
Специалисти определят новата стратегия на Amazon като много агресивен опит за кражба на потребители от iTunes. Песните с по-ниска цена в сайта са вече над 100, а компанията обещава да стават и повече. Това обаче не са кои да е заглавия, а някои от най-сваляните парчета въобще – сред тях попадат нови хитове като Lily Allen's The Fear и Lady GaGa's Poker Face.
Големите разлики при намалените цени на Amazon и актуалните на iTunes за една и съща песен достигат амплитуда от цели 70 пенита. Amazon предлага също и албуми за цена под 3 паунда, като заявява пред потребителите си, че промените не са само промоция, а са за неограничено време.
Компанията Apple контролира около 70% от пазара за легално сваляне на музика. Наскоро неин говорител обяви, че се очаква увеличение на цените на някои песни, както и редуциране на сумите за по-малко търсените парчета. Сега обаче компанията отказа да коментира спекулациите за ценова война на фронта на mp3-ите между iTunes и Amazon.
Анализаторът на музикалната индустрия Марк Мюлигън заяви, че досега Amazon са били спящ гигант в тази област. Сега обаче с един удар те имат шанса дори да вземат превес над конкурентите си. Въпреки това не се очаква Apple да сдаде короната си скоро. Дори Amazon да направят абсолютно всичко по-евтино, отколкото е в iTunes, потребителите няма да променят навиците си толкова лесно.
Конкуренцията между двете огромни компании обаче със сигурност ще стимулира процеса по преминаването на авторската музика от физически на виртуални носители и ще убеди музикалните продуценти, че е време да бъде направен този неизбежен преход. Това би бил единственият начин да се продава на хората, които не искат да плащат.
Мюлигън казва в доклада си още, че актуалният въпрос сега е не кой конкурира iTunes, а кой може да заведе индустрията най-бързо към точката, към която тя отдавна се стреми.